Sociale dienst (OCMW)

Sociale dienst OCMW

Algemene openingsuren

  • Maandag: 08.30 - 12.00 uur - 13.00 - 16.00 uur en 18.00 - 20.00 uur
  • Dinsdag: 08.30 - 12.00 uur - 13.00 - 16.00 uur
  • Woensdag: 08.30 - 12.00 uur - 13.00 - 16.00 uur
  • Donderdag: 08.30 - 12.00 uur - 13.00 - 16.00 uur
  • Vrijdag: 08.30 - 12.00 uur

Spreekuren Sociale dienst (maatschappelijk assistenten)

  • Elke werkdag van 8.30 tot 11.30 uur
  • Maandagavond van 18 tot 20 uur
  • En op afspraak (vrijdagnamiddag GESLOTEN)

Maak bij voorkeur een afspraak. Zo voorkom je lange wachttijden. Ben je al cliënt bij het OCMW? Maak dan een afspraak met je maatschappelijk assistent.

Spreekuren juridisch advies

  • Elke eerste maandagavond van de maand van 19 tot 20 uur (zonder afspraak)

Spreekuren Arbeidstrajectbegeleiding

Enkel na afspraak op:

  • dinsdag (8.30 – 12 uur en 13 – 16 uur)
  • woensdag (8.30 – 11 uur)

Maak kennis met het OCMW

Een OCMW heeft een belangrijke taak, ook al is die niet strikt omschreven. Het lokale bestuur (de gemeente) staat in voor de invulling van deze opdracht.

Wat moet je zeker weten?

  • Elke inwoner van Zandhoven is welkom, ongeacht nationaliteit, ras, godsdienstige of politieke overtuiging, leeftijd, financiële toestand, …
  • Je kunt het OCMW gratis raadplegen. Voor de thuiszorgdiensten (bv. maaltijdbedeling) wordt een bijdrage gevraagd.

Hoe werkt het?

Tijdens de spreekuren – of bij voorkeur na afspraak – kun je met al je welzijnsvragen terecht bij de sociale dienst van het OCMW. Je legt je situatie of probleem uit aan een maatschappelijk werker. Alle maatschappelijke werkers zijn gebonden door beroepsgeheim. Wat je daar vertelt, blijft dus tussen jullie. De maatschappelijk werker geeft dan uitleg over al jouw rechten en plichten. Samen onderzoeken jullie je eigen mogelijkheden om je leefsituatie te verbeteren en je problemen op te lossen. Lukt het niet met eigen middelen, dan kan het OCMW helpen. Als dat nodig is, verwijzen we je door naar gespecialiseerde diensten. Bij elke aanvraag tot steun krijg je een ontvangstbewijs.

De maatschappelijk werker kan een sociaal en financieel onderzoek doen om te kijken of je hulp nodig hebt.Tijdens dit onderzoek krijg je heel wat vragen te beantwoorden. Je moet ook bepaalde documenten meebrengen als hierom gevraagd wordt. De maatschappelijk werker maakt een officieel schriftelijk verslag op en maakt een oplijsting van de hulp waarvan hij denkt dat jij ze nodig hebt.

In een volgende stap wordt jouw dossier voorgelegd aan het Bijzonder Comité van de Sociale Dienst (BCSD). Het is dit comité dat zal beslissen of je de voorgestelde hulp krijgt of niet. Je krijgt zelf een brief met daarin de beslissing van het BCSD en zijn motivatie. Het BCSD beslist ook of de gegeven financiële hulp teruggevorderd wordt. Het comité houdt daarbij rekening met jouw inkomen. Als blijkt dat je aanvraag met opzet onvolledig of onjuist was, zal het bedrag sowieso teruggevorderd worden. Het OCMW kan het geld terugvorderen van jou, bij je echtgeno(o)t(e) of bij je kinderen.

Ben je het niet eens met de beslissing van het BCSD dan kun je beroep aantekenen bij de Arbeidsrechtbank in Antwerpen. Dit doe je binnen de drie maanden na ontvangst van de beslissing.

 

Administratie

Mieke Maes
Voorzitter
03 410 16 20
Sofie Pareit
Afdelingshoofd
03 410 16 20
Kathleen Staes
Administratie
03 410 16 20

Maatschappelijk werkers

Jan Aertgeerts
03 410 16 20
Jasmin Schellekens
03 410 16 20
Annemie Storms
03 410 16 20
Ingrid Verlinden
03 410 16 20
Nele Ooms
03 410 16 20