Gepubliceerd op 21/09/2020

10-daagse van de geestelijke gezondheid

Het leven zoals we dat kennen, wordt dit jaar serieus op zijn kop gezet. Voor veel mensen gaat deze verandering gepaard met onzekerheid, angst of stress. Het coronavirus heeft niet alleen gevolgen voor onze fysieke gezondheid, maar heeft ook een grote impact op de geestelijke gezondheid van de bevolking. Om deze onzekerheid goed door te komen is de veerkracht van mensen cruciaal.

Van 1 tot 10 oktober willen we als gemeente tijdens de 10-daagse van de Geestelijke Gezondheid daarom de aandacht vestigen op het belang van veerkracht. Onder de noemer van ‘Samen Veerkrachtig: Zorg voor elkaar, zorg voor veerkracht’ staan dit jaar (online) ontmoeting en verbinding centraal.  Ook Zandhoven besliste om haar schouders onder het initiatief te zetten.

In samenwerking met SIGO (Gemeente Brecht, Malle, Schilde, Schoten, Wijnegem, Zandhoven en Zoersel) en PC Bethanië werkten we een campagne uit rond geestelijke gezondheid.

Meer te weten komen over de 10-daagse van de geestelijke gezondheid of andere activiteiten ontdekken. Neem een kijkje op www.samenveerkrachtig.be

SCHRIJF EENS EEN KAARTJE

Wist je dat je op verschillende plaatsen in de gemeenten gratis een postkaartje kan komen halen? De kaartjes hebben allemaal een leuke en positieve spreuk. Schrijf op de achterkant nog een fijne persoonlijke boodschap en steek iemand een hart onder de riem met dit kaartje.

10-STAPPEN FIT IN JE HOOFD

Bekijk zeker even onderstaande 10-stappen van fit in je hoofd met bijbehorend filmpjes. Deze stappen kunnen jou inspireren om te komen tot een gezonder en gelukkiger leven. Neem zeker ook een kijkje op hun website.

STAP 1 | VIND JEZELF OKE

Voel jij ook de behoefte om door iedereen gewaardeerd te worden? Streef je ook de perfectie na en wil je ook alles steeds onder controle hebben?

Je hoeft helemaal niet perfect te zijn.
Je bent uniek en je verdient respect zoals je bent.
Blijf voor ogen houden dat je meer dan de moeite waard bent.
Zoals je nu bent, mag je er echt zijn.

Bekijk zeker de filmpjes die horen bij stap 1:

 

STAP 2| PRAAT EROVER

In je hoofd kan je van een mug een olifant maken. Je gevoelens overweldigen je, ze dringen zich op, halen je uit je concentratie en verstoren je nachtrust.

Door er met iemand over te praten, krijgen de dingen een naam en heb je er vat op.
Je ziet beter wat er aan de hand is en wat je eventueel kunt doen.
Dat je erover durft te praten, is eerder een teken van sterkte dan van zwakte.

 

STAP 3 | BEWEEG

Pieker jij je soms ook suf?

Kies een bewegingsactiviteit die je leuk vindt en makkelijk kan doen: fietsen, wandelen, joggen, …Je gaat vanzelf minder piekeren, je verhoogt je energiepeil én je doorzettingsvermogen.
Bovendien krijg je er een heerlijk ontspannen gevoel van.
Gezonde vermoeidheid verbetert ook je slaap.

Weet je niet goed hoe te starten met bewegen neem dan zeker eens contact op met de Bewegen-op-verwijzing-coach. https://www.facebook.com/watch/?v=458179758105367

Bekijk zeker de filmpjes die horen bij stap 3:

 

STAP 4 | PROBEER IETS NIEUWS

Misschien droom je ervan om Spaans te leren? Of wil je de tango leren dansen? Iedereen kan iets maken of onder de knie krijgen.

Doe iets of maak iets. Gebruik je fantasie.
Het geeft je het gevoel dat je uniek bent en dat je leeft.

Bekijk zeker de filmpjes die horen bij stap 4:

 

STAP 5 | REKEN OP VRIENDEN

Zolang je het zelf niet zegt, kunnen je vrienden ook niet weten hoe jij je voelt en hoeveel behoefte je hebt aan contact.

Er is niets dat meer kracht geeft dan je door je vrienden aanvaard en begrepen te voelen. Met iedereen deel je wel iets.

Bekijk zeker de filmpjes die horen bij stap 5:

 

STAP 6 | DURF NEE ZEGGEN

Op lange termijn loont een nee.
Pas als je nee durft te zeggen, ervaar je jezelf als iemand met eigen gevoelens en een eigen wil.

Als nee kan, wordt ja een woord waar je echt plezier aan beleeft. Dan doe je weer dingen in volle vrijheid en geniet je ervan.

Bekijk zeker de filmpjes die horen bij stap 6:

 

STAP 7 | GA ERVOOR

Durf je te engageren. Wie opgaat in een activiteit, vergeet even zijn beslommeringen en krijgt het gevoel dat hij echt leeft.

Er bestaan enorm veel manieren om je te engageren: een film bekijken, vrienden opzoeken, een recept uitproberen, je dochter helpen bij haar huistaak, voetballen, vrijen, poetsen, toneelspelen, actief zijn in een vereniging.

De groep zorgt ervoor dat je kan opgaan in een activiteit.

Bekijk zeker de filmpjes die horen bij stap 7:

 

STAP 8 | DURF HULP VRAGEN

Je kan niet alles zelf. Hulp vragen getuigt van bescheidenheid en zelfkennis. Het is helemaal geen teken van hulpeloosheid, maar het bewijst dat je jezelf kunt redden. Hulp vragen is dus helemaal oké. Je zult ervaren hoeveel deugd het doet dat iemand anders met je meedenkt.

Ga bij jezelf na waarvoor je precies hulp nodig hebt en wie je daarvoor het best kunt aanspreken.

Bekijk zeker de filmpjes die horen bij stap 8:

STAP 9 | GUN JEZELF RUST

Slorpen je werk, je kinderen, je ouders,… haast al je tijd op? Zo krijg je stress. Je wordt er prikkelbaar en slechtgehumeurd van.

Maak regelmatig een moment vrij voor jezelf en las activiteiten in die je helpen om tot rust te komen.
Zo vermijd je dat de spanning zich ophoopt.

Bekijk zeker de filmpjes die horen bij stap 9:

 

STAP 10 | JE HOOFD BOVEN WATER

Zit je in een periode dat alles tegenvalt? Dan kun je soms niks meer doen dan het hoofd boven water proberen te houden:
gewoon van dag tot dag leven en niet te hard zijn voor jezelf.

Als je verdrietig bent, huil dan eens uit, trek je even terug, bestel een kopje thee op een terrasje, ga de stad in, wat frisse lucht snuiven of laat je koesteren. Misschien merkte je het al eens: ooit komen er betere tijden.

Bekijk zeker de filmpjes die horen bij stap 10: