Gepubliceerd op 20/05/2020

Contactonderzoek bij COVID-19

Contactonderzoek kort uitgelegd

Als iemand ziek wordt door het virus dat COVID-19 veroorzaakt, zal een contactonderzoeker vragen aan die zieke persoon met wie hij contact heeft gehad. Die contactpersonen worden dan op hun beurt ook opgebeld. Wanneer contact telefonisch niet lukt, omdat de persoon herhaaldelijk telefonisch niet bereikbaar is bijvoorbeeld, of in complexe situaties, kan een contactonderzoeker aan huis gestuurd worden.

De contactonderzoeker zal advies geven over wat je moet doen om te vermijden dat je op jouw beurt andere mensen in je omgeving ziek maakt. Hoe meer besmettingen we op die manier kunnen vermijden, hoe beter.

Meer gedetailleerde informatie over contactonderzoek, lees je in deze folder https://www.zorg-en-gezondheid.be/folder-contactonderzoek-bij-covid-19.

In deze coronatijden zijn fraudeurs heel creatief met hun pogingen tot oplichting. Hoe kan je echte oproepen onderscheiden van frauduleuze telefoontjes? Er zijn een aantal zaken waar je op kan letten.

Kijk naar het telefoonnummer dat je opbelt

De contactonderzoekers gebruiken altijd hetzelfde vaste nummer: 02 214 19 19. Als je dus opgebeld wordt door een ander nummer, dan is dat niet het contactonderzoek. Het is ook heel moeilijk gemaakt om dit nummer te imiteren, een oproep met dit nummer is dus al een sterke zekerheid dat het een echte oproep is.

Je kan ook sms-berichten ontvangen, die komen van het nummer 8811. Sms’en doen we alleen om je een code te sturen die je aan de huisarts moet tonen voor een “PCR-test” die COVID-19 opspoort. We sturen geen sms’en met weblinks of andere info.

Je kan best beide nummers nu al in je telefoon opslaan onder de naam ‘corona-contactonderzoek’. Dan herken je het nummer meteen wanneer je opgebeld zou worden.

Soms sturen we ook een e-mail, maar dat is alleen om een quarantaine-attest te bezorgen. We sturen geen e-mails met weblinks of andere info

Opgebeld als patiënt?

Persoonlijke gegevens gekend

Als je positief test en wordt opgebeld om te vragen met wie je allemaal contact hebt gehad, dan zal de persoon aan de andere kant van de lijn al bepaalde informatie over je hebben. De telefonist heeft van je huisarts je naam, telefoonnummer en je geboortedatum.

Telefoontje na huisartscontact

Het telefoontje om te vragen met wie je contact hebt gehad, kan er ook alleen maar komen nadat je contact hebt gehad met je huisarts en je getest bent geweest op COVID-19. Niet daarvoor, ook niet veel later.

Vragen over een beperkte periode

De vragen die gesteld worden, gaan over de periode van 2 dagen voor je ziekteklachten begon te krijgen tot het moment waarop je in isolatie bent gegaan. Dus je zal nooit vragen krijgen over bijvoorbeeld vorig jaar.

Opgebeld als contactpersoon? Dan geen vragen over je contacten.

Word je opgebeld omdat je contact hebt gehad met een besmet persoon? Dan vragen we je niet met wie jij allemaal contact hebt gehad, dat vragen we alleen aan een ziek persoon die getest is geweest. Mogelijk vragen we wel naar je beroep, om na te gaan of je veel contact hebt met kwetsbare personen. Mogelijk vragen we ook je rijksregisternummer, om een attest te kunnen schrijven dat je niet kan werken.

Geen vragen over financiële gegevens

Je kan ook veel afleiden uit de vragen die gesteld worden. We zullen nooit vragen naar iemands bankgegevens of tijdstippen waarop hij wel of niet thuis is.

Vind je de vragen raar en herken je het telefoonnummer niet, hang dan gewoon op. Denk je te maken te hebben met bedriegers met malafide intenties? Meld dat aan de politie.