Gepubliceerd op 12/04/2019

Derde fase in heraanleg N14 (brug) duurt langer dan gepland

Sinds vorig jaar werkt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) aan de herinrichting van de Liersebaan (N14) en vernieuwt De Vlaamse Waterweg nv de brug over het Albertkanaal in Zandhoven. Oorspronkelijk was voorzien om in april te starten met fase 4, maar de huidige fase zal langer duren dan voorzien door enkele vertragingen. Om de totale projectduur en de hinder zoveel mogelijk te beperken, heeft AWV de planning herbekeken en zullen enkele fases gelijktijdig uitgevoerd worden.

Fase 3 zal langer duren dan gepland

De werken in de derde fase op de Liersebaan zullen wat langer duren dan oorspronkelijk gepland. Dat heeft een dubbele reden:

  • In deze zone komt een fietstunnel onder de Liersebaan. De bouw van deze fietstunnel is een maand later gestart dan oorspronkelijk gepland, omdat het voorbereidende studiewerk meer tijd in beslag genomen heeft dan voorzien.
  • De bouw van de nieuwe brug over het Albertkanaal op de tijdelijke positie loopt enkele maanden vertraging op bij de staalbouwer in Spanje. Daardoor moeten de tijdelijke rijstroken voor de op- en afrit van de E313 richting Antwerpen verplaatst worden, om ook nog een tijdelijke aansluiting te kunnen maken naar de oude brug. De carpoolparking wordt nu al volledig opgehoogd en verhard zodat we de op- en afrit kunnen verschuiven.

De combinatie van deze factoren zorgt ervoor dat de werken in fase 3 uitlopen en nog zeker tot eind mei zullen duren. Om de totale projectduur en de hinder zoveel mogelijk te beperken, werd ook de planning van de andere fases herbekeken en zullen enkele fases gelijktijdig uitgevoerd worden.

Schematische weergave van de nieuwe planning:

Nieuwe fasering Liersebaan

Tot eind mei werkt AWV dus verder aan de huidige fase op de Liersebaan en blijft de situatie op de weg zoals ze vandaag is. Als deze fase is afgerond, verschuift het verkeer van en naar de snelweg naar de tijdelijke op- en afrit die momenteel aangelegd wordt over het terrein van de carpoolparking. Vervolgens kan de aannemer het kruispunt met de huidige op- en afrit onder handen nemen en starten met de heraanleg van de rijstroken richting Lier (fase 4).

Tegelijkertijd start eind mei met de heraanleg van de rijweg op de brug over de E313 en de rijbaan richting Lier tot aan de Kanaalstraat. Omdat de ruimte op de brug beperkt is, kan er tijdens deze werken maar één rijstrook gebruikt worden door het verkeer. Het verkeer van Zoersel richting Lier blijft mogelijk. Het verkeer in de andere richting volgt een omleiding via de Herentalsebaan en Vierselbaan. De werken op de brug over de E313 tot aan de Kanaalstraat duren ongeveer 6 weken en zijn naar verwachting in de eerste helft van juli, voor het zomers bouwverlof, afgerond. Meer informatie hierover lees je in onze volgende nieuwsbrief.

Blijf op de hoogte

Op www.wegenenverkeer.be/zandhoven en op www.vlaamsewaterweg.be/brug-massenhoven vind je altijd de meest recente informatie.