Update: nieuwe rotonde Liersebaan is klaar
Eind mei 2024 startte de bouw van een nieuwe rotonde op het voormalige kruispunt Liersebaan met Vaartstraat in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), samen met de gemeente Zandhoven, De Vlaamse Waterweg nv en Pidpa. De nieuwe rotonde zorgt voor een vlottere bereikbaarheid van de KMO-zone. Ook het fietsverkeer vaart er wel bij. Zowel op de Liersebaan aan de kant van de Kerkstraat als in de vernieuwde Vaartstraat kwamen er nieuwe en vrijliggende dubbelrichtingsfietspaden.
AWV startte enkele jaren geleden al met de vernieuwing van de N14 in Massenhoven. Het wegdek van de Liersebaan werd volledig opnieuw opgebouwd van de fundering tot en met de toplaag asfalt. AWV legde vrijliggende dubbelrichtingsfietspaden aan en eind 2023 werd de nieuwe en ruime carpoolparking met fietstunnels ingehuldigd. De Vlaamse Waterweg nv bouwde een nieuwe brug over het Albertkanaal en ten slotte kreeg de N14 dus een nieuwe rotonde. Met de opening ervan is de heraanleg van de Kanaalstraat tot aan de Vaartstraat nu een feit.
Vanaf 20 september rijdt verkeer via nieuwe rotonde
Vanaf vanavond, vrijdag 20 september (rond 18.00 uur), gaat de nieuwe rotonde open voor alle verkeer. De omleiding richting Zandhoven vervalt en de bussen van De Lijn rijden vanaf zaterdag 21 september opnieuw via hun gebruikelijke route. Bovendien kregen de bushaltes ‘Massenhoven Kerkstraat’ een verhoogd perron. De komende weken zorgen we nog voor enkele afwerkingen, maar die hebben geen impact op het verkeer.
Hoe ziet de nieuwe rotonde eruit?
Het voormalige kruispunt van de Liersebaan met de Vaartstraat vormden we om tot een rotonde met twee rijstroken. Om de achterliggende bedrijvenzone bereikbaar te houden, verlegden we de Vaartstraat en sloten we die aan op de rotonde. Op de Liersebaan legden we ter hoogte van de Kerkstraat een verhoogde middenberm aan. Concreet kan verkeer vanuit Zandhoven de Kerkstraat inrijden. De Kerkstraat uitrijden kan enkel richting Lier. Om richting Zandhoven te rijden, moet het verkeer keren op de nieuwe rotonde. Daarnaast verlengden we de middenberm ter hoogte van de Hogeweg. Dat maakt links afdraaien uit de Hogeweg richting Zandhoven niet meer mogelijk. Om richting Zandhoven te rijden, moet het verkeer keren op de nieuwe rotonde. Komende van Lier kan verkeer wel nog links afslaan naar de Hogeweg.
Vrijliggende dubbelrichtingsfietspaden
Zowel op de Liersebaan aan de kant van de Kerkstraat als in de vernieuwde Vaartstraat legden we nieuwe vrijliggende dubbelrichtingsfietspaden aan. Die sluiten aan op de bestaande fietspaden en de oversteek ter hoogte van de Kerkstraat. Tot slot maakten we van de gelegenheid gebruik om de bushaltes ‘Massenhoven Kerkstraat’ te vernieuwen. De haltes kregen een verhoogd perron
Betere verkeersdoorstroming De uittredende Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken: “De nieuwe rotonde zorgt enerzijds voor een vlottere verkeersdoorstroming en anderzijds voor een betere ontsluiting van de bedrijven in de KMO-zone aan de Vaartstraat. De rotonde heeft twee rijstroken en de ‘Nieuwe Vaartstraat’ sluit rechtstreeks aan op de rotonde. De huidige aantakking van de Vaartstraat op de Liersebaan is verdwenen en er kwam dus een nieuw stuk Vaartstraat. Deze ‘Nieuwe Vaartstraat’ kreeg een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad dat meedraait langs de rotonde richting Zandhoven. De Kerkstraat blijft aangesloten op de N14 en daar geldt het principe van rechts-in en rechts-uit. Tot slot kwam op de noordelijke brughelling ook een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad. In totaal investeerden alle partners samen ongeveer 2 miljoen euro (incl. btw) in dit project.”
De nieuwe rotonde op de Liersebaan met de vernieuwde Vaartstraat en Kerkstraat. © AWV