Identiteitskaart & Reispas

Identiteitskaart aanvragen

Identiteitskaart voor volwassenen

Iedereen die twaalf jaar of ouder is, heeft een eID nodig: een elektronische identiteitskaart voor volwassen. Je moet de aanvraag persoonlijk doen bij de dienst Onthaal in de inkomhal van het gemeentehuis.

De geldigheidsduur van de kaart hangt af van je leeftijd:

  • 12 tot 18 jaar: eID is 6 jaar geldig
  • 18 tot 75 jaar: eID is 10 jaar geldig
  • vanaf 75 jaar: eID is 30 jaar geldig

Wat moet ik meebrengen?

  • Een recente pasfoto (let op de voorwaarden)
  • 17,30 euro
  • Je huidige identiteitskaart (of een attest van diefstal/verlies)

Na de aanvraag:

Na twee tot drie weken krijg je een puk- en pincode toegestuurd. Je eID is klaar en kan afgehaald worden. Breng je huidige identiteitskaart mee en de codes om de kaart te activeren.

Waarom een pincode?

De pincode van je eID (die je overigens kunt veranderen) is je elektronische handtekening. Je hebt ze nodig om overheidsdocumenten digitaal aan te vragen of in te vullen. Zo kun je online je belastingaangifte doen en ondertekenen via tax-on-web.

Identiteitskaart voor kinderen

Kinderen jonger dan twaalf jaar kunnen een Kids-ID aanvragen. Een Kids-ID is in België niet verplicht. Neem je de kinderen mee naar het buitenland, dan is een Kids-ID wel verplicht. De Kids-ID wordt aangevraagd door één van de ouders en is drie jaar geldig. Je doet de aanvraag bij onze dienst Onthaal in de inkomhal van het gemeentehuis.

Wat moet ik meebrengen?

  • Een recente pasfoto (voorwaarden)
  • 6,60 euro
  • De identiteitskaart van de ouder die de kaart aanvraagt
  • De vorige identiteitskaart van het kind

Na de aanvraag:

Na twee tot drie weken krijg je een puk- en pincode toegestuurd. De Kids-ID is klaar en kan afgehaald worden. Breng de codes mee om de kaart te activeren en de vorige identiteitskaart van het kind.

Waarom een pincode?

Kinderen vanaf zes jaar krijgen ook een pincode voor de Kids-ID. Je kind kan de code gebruiken om veilig te surfen of te chatten op het internet.

Let op: ongeacht de leeftijd heeft je kind een reispas nodig in landen waarvoor een reispas (en eventueel een visum) verplicht is.

www.vernieuwde-eID.be – Deze website biedt een antwoord op heel wat vragen, zoals welke gegevens op de nieuwe eID worden vermeld en hoe deze worden beveiligd. Daarnaast wordt ook gefocust op de verschillende eID-toepassingen en de bescherming tegen identiteitsfraude.

Verloren of gestolen identiteitskaart

Bel onmiddellijk DOC STOP op het gratis nummer 00800 2123 2123 om je kaart te blokkeren.  Deze dienst is 24/24 beschikbaar.

Daarna doe je zo snel mogelijk aangifte bij de bevoegde dienst:

  • Verlies, diefstal of vernieling van een Belgische identiteitskaart:

Ga naar de dienst onthaal van het gemeentehuis om hiervan aangifte te doen en een nieuwe identiteitskaart aan te vragen. Wanneer je niet alleen jouw elektronische identiteitskaart maar ook nog andere officiële documenten kwijt bent, dan moet je hiervan aangifte doen bij de politie en kom je daarna naar het gemeentehuis.

(politie Zara = afspraak maken)

(Je ontvangt een bewijs van verlies geldig voor 1 maand; hiermee kan je niet reizen!)

 

  • Verlies, diefstal of vernieling van een vreemdelingenkaart:

Ga eerst naar de politie om aangifte te doen en kom onmiddellijk daarna naar de dienst vreemdelingenzaken om een nieuwe vreemdelingenkaart aan te vragen.

 

Welke documenten moet je meebrengen?

  • Een pasfoto in kleur die niet ouder is dan 6 maand, die aan de strenge ICAO-normen voldoet (neutrale gezichtsuitdrukking, geen glimlach…)
  • In geval van diefstal: het proces verbaal opgemaakt door de politie.

 

Je identiteitskaart teruggevonden?

Zodra je identiteitskaart geannuleerd is, is deze niet meer geldig en moet je een nieuwe aanvragen. Breng ze binnen op de dienst onthaal van het gemeentehuis.

 

Paspoort (reispas)

Reis je naar een land buiten de Europese Unie, dan is de kans groot dat je een internationaal paspoort of reispas moet kunnen voorleggen. Je vraagt zo’n paspoort persoonlijk aan bij de dienst Burgerzaken van de gemeente. Dat geldt ook voor kinderen. Zij moeten vergezeld zijn van een ouder of voogd. Een reispas is zeven jaar geldig. Voor kinderen tot achttien jaar is dat vijf jaar.

Ben je op zoek naar meer informatie over bestemmingen en documenten, neem dan een kijkje op de website van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken.

Normale procedure

Wat moet ik meebrengen?

  • Een recente pasfoto (voorwaarden)
  • 71 euro voor meerderjarigen / 35 euro voor minderjarigen (Betalen kan cash of met bancontact.)
  • Je identiteitskaart
  • Je vorige reispas

Na de aanvraag:

Ten laatste acht werkdagen na de aanvraag ligt je paspoort voor je klaar.

Spoedprocedure

Te laat met je aanvraag? Er bestaat ook een spoedprocedure. Je betaalt in dit geval 246 euro (210 euro voor kinderen tot 18 jaar). Gebeurt de spoedaanvraag vóór 14 uur, dan ligt je paspoort de volgende dag klaar bij de dienst Burgerzaken.

Super dringende procedure

Een paspoort, waarvoor de aanvraag vóór 15u30 wordt doorgestuurd, wordt 4u30 later, nog dezelfde dag, geleverd aan het loket in de Koloniënstraat 11 te 1000 Brussel (vlakbij het Centraal Station). U kan de aanvraag indienen bij het gemeentebestuur waar u bent ingeschreven of rechtstreeks bij het loket in de Koloniënstraat (betaling enkel via kaart).

Een paspoort dat wordt aangevraagd op zaterdag in superdringende procedure, ofwel bij het loket aan de Koloniënstraat (tussen 08u30 en 12u15), ofwel bij uw gemeentebestuur (tijdens de openingsuren), zal de volgende werkdag vanaf 10u30 (dus op maandag, behalve indien feestdag) beschikbaar zijn bij het loket aan de Koloniënstraat.  Meer informatie is verkrijgbaar bij uw gemeentebestuur.