Vragen over E-loket

Wat heb je nodig om het E-loket te gebruiken?

Er zijn 4 verschillende opties om het E-loket te gebruiken. Hieronder kan je alle opties terugvinden.

Optie 1: Aanmelden via je elektronische identiteitskaart

  • Computer
  • Identiteitskaart (of verblijfskaart voor niet-Belgen) + PIN-code
  • EID-kaartlezer (te verkrijgen in computerwinkel of supermarkt)

Op uw computer moet de EID-software staan om uw identiteitskaart te kunnen uitlezen. Deze kan je eenvoudig en gratis zelf installeren.

Optie 2: Aanmelden via itsme

Optie 3: Aanmelden via federaal token

  • Dit kan enkel gebuikt worden door mensen die in het verleden een token gekregen hebben. Nieuwe tokens worden niet meer gegeven.

Optie 4: Aanmelden met beveiligingscode via de mobiele app

  • Je kan de mobiele app gebruiken om in te loggen. Deze app moet wel eerst geactiveerd worden met je identiteitskaart.

Stap voor stap een document aanvragen

  1. Ga naar het E-loket
  2. Kies het document of de akte die je wilt aanvragen. Klik op één van de voorgestelde documenten of gebruik de zoekfunctie.
  3. Meld je aan met je elektronische identiteitskaart, Itsme, mobiele app of federaal token.
  4. Vul de ontbrekende gegevens aan en klik op ‘Volgende’.
  5. Valideer je gegevens op de overzichtspagina en klik op ‘Opslaan’.

Je aanvraag wordt verwerkt.

  • Als je aanvraag automatisch verwerkt is, kan je je document meteen downloaden. Je ontvangt ook een e-mail met een link naar het document zodat je het later nog kan raadplegen. Je document wordt ook afgeleverd in My eBox.
  • Als je aanvraag niet automatisch verwerkt wordt, dan behandelt een medewerker jouw aanvraag verder. Je krijgt een e-mail met een ontvangstbevestiging en een referentienummer. We houden je verder op de hoogte van je aanvraag via e-mail.

Problemen?

Lukt het je niet om online aan te melden?

Je kan je aanvraag ook indienen zonder in te loggen. Klik hiervoor in het E-loket op ‘verdergaan zonder aanmelden’.

Let wel: dan moet je je rijksregisternummer, naam en voornaam zelf intikken, en ontvang je je document niet onmiddellijk en niet digitaal. Al naargelang de gevoeligheid van de informatie krijg je dan het document per post op je officieel adres of moet je het document komen afhalen op vertoon van je identiteitskaart.

Bij problemen kan je een medewerker van de gemeente contacteren via 03/410 16 20, vraag naar de dienst Burgerzaken. Wij proberen je waar mogelijk verder te helpen.