Overlijden

Overlijdensaangifte

Wanneer iemand overlijdt, moet dit overlijden geregistreerd worden bij de ambtenaar van de Burgerlijke Stand waar het overlijden heeft plaatsgevonden.

De vaststelling van het overlijden gebeurt door een arts.
Sterft iemand thuis, dan verwittig je de huisarts of dokter met wachtdienst.
Overlijdt iemand in een ziekenhuis of een andere zorgvoorziening, dan verwittigt de verantwoordelijke daar de (huis)arts..
Bij een dodelijk ongeval stelt de politie in het bijzijn van een arts een proces-verbaal op.

Vervolgens moet het overlijden zo snel mogelijk aangegeven worden (de overlijdensaangifte) bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar de persoon is overleden. Dit gebeurt door de begrafenisondernemer. De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt een akte van overlijden op. Dit is het officiële bewijsstuk van het overlijden

Denk eraan om de volgende personen of instellingen ook op de hoogte te brengen van het overlijden:

  • bank
  • notaris
  • verzekeringsmaatschappij
  • ziekenfonds
  • pensioendienst
  • belastingen
  • huiseigenaar
  • waterbedrijf
  • leverancier van gas en elektriciteit
  • werkgever
  • Het attest van overlijden, opgemaakt door de geneesheer die het overlijden vaststelde
  • De identiteitskaart van de overledene
  • De identiteitskaart van de aangever
  • Het rijbewijs van de overledene
  • Het trouwboekje van de overledene
  • Voor niet-inwoners van Zandhoven: een attest van de laatste wilsbeschikking, afgeleverd door het gemeentebestuur van de laatste woonplaats
  • Voor begravingen buiten Zandhoven is een ’toelating tot begraven’ nodig van het gemeentebestuur van het grondgebied waar de begraafplaats gelegen is

Bij een verdacht of gewelddadig overlijden breng je ook deze documenten mee:

  • Het proces-verbaal van een officier van de politie
  • De toelating tot begraven of crematie van de procureur des Koning

Wilsverklaring euthanasie

Elke handelingsbekwame meerderjarige of ontvoogde minderjarige kan een schriftelijke wilsverklaring tot euthanasie laten registreren. De Wet op euthanasie van 28 mei 2002 legt de strikte voorwaarden vast over het levenseinde en een eventuele weigering van medische zorg wanneer je niet meer in staat bent om je wil duidelijk kenbaar te maken. De registratie van een wilsverklaring is niet verplicht.

Een wilsverklaring voor euthanasie kan langer dan 5 jaar geldig zijn, maar het hangt af van de datum waarop de verklaring is opgesteld. Wilsverklaringen die zijn opgesteld, herzien of herbevestigd na 2 april 2020 zijn onbeperkt geldig. Documenten die voor deze datum zijn opgesteld, zijn nog steeds geldig voor een periode van 5 jaar en moeten één keer herbevestigd worden. 

  • Ze is opgesteld volgens een wettelijk voorgeschreven modelformulier
  • Ze is opgesteld in het bijzijn van twee meerderjarige getuigen waarvan er minstens één geen materieel voordeel heeft bij het overlijden. Beide getuigen moeten de wilsverklaring mee ondertekenen.

De wilsverklaring kan één of meer vertrouwenspersonen aanwijzen die als het zover is de behandelende arts op de hoogte brengen van de wil van de patiënt. Ook de vertrouwenspersonen moeten het formulier ondertekenen.

Euthanasie kan alleen worden uitgevoerd met de wilsverklaring als de patiënt in een onomkeerbare coma verkeert. Buiten deze wilsverklaring om is euthanasie mogelijk op uitdrukkelijk verzoek van een patiënt die nog in staat is om zijn wil om te sterven uit te drukken.

Laatste wilsbeschikking

Een laatste wilsbeschikking is een vrijwillige schriftelijke kennisgeving van wat er met je lichaam gebeurt na je overlijden. Je kunt deze keuze laten vastleggen in de laatste wilsbeschikking bij de dienst Burgerzaken. Let op: je moet deze aanvraag persoonlijk doen.

  • De manier van teraardebestelling: een begraving of een crematie (Wie kiest voor crematie kan ook beslissen wat er met de assen gebeurt.)
  • Volgens welke levensbeschouwing de eventuele uitvaartplechtigheid moet worden gehouden
  • In welke gemeente je laatste rustplaats zal zijn (enkel in het Vlaams Gewest)
  • Als je een uitvaartcontract hebt, wordt dit mee opgenomen

Je kunt je laatste wilsbeschikking altijd aanpassen bij de dienst Burgerzaken. Enkel de meest recente vermeldingen worden bijgehouden.

Bij elk overlijden gaat de gemeente na of de overledene een laatste wilsbeschikking heeft laten registreren. Als dat het geval is, gaat de gemeente na of de nabestaanden de wens van de overledene respecteren.

Orgaandonatie

Orgaandonatie kan een leven redden. Voor veel patiënten met chronische, onomkeerbare aandoeningen, is transplantatie van een orgaan de laatste mogelijke behandeling.

Om te voorkomen dat je naaste familieleden na je dood de pijnlijke keuze in jouw plaats moeten maken, kun je vooraf zelf beslissen dat je donor bent en je keuze registreren via:

Erfrecht

Bij een overlijden worden de bankrekeningen van de overledene geblokkeerd. Om delen van een erfenis vrij te maken zal de bankinstelling een attest van erfopvolging of een akte van erfopvolging vragen.

Wanneer kan ik een attest van erfopvolging aanvragen?

  • Er is geen huwelijkscontract en/of testament
  • Niemand van de erfgenamen is minderjarig of verlengd minderjarig
  • De overledene stond niet onder voorlopige bewindvoering

Dien je aanvraag voor een attest van erfopvolging in via Myminfin.

Als een attest van erfopvolging niet volstaat (bijvoorbeeld wanneer de overledene een testament of huwelijkscontract had), heb je een akte van erfopvolging nodig.

De akte wordt afgeleverd door de notaris.

Bij de FOD financiën kunt u gratis een attest erfopvolging aanvragen om bankrekeningen na een overlijden te laten blokkeren.

Als je inlogt op Myminfin zal je bij ‘mijn interacties’ onderaan ‘mijn aanvragen van attesten’ zien staan hier kan je het attest zoeken.

Retributies

Belasting op de lijk- en asbezorging van personen vreemd aan de gemeente
Retributie op de begraafplaatsconcessies
Retributie op voornaamswijziging
Retributie op de concessie op de bijzetting van urnen in het columbarium
Retributie op de grondconcessie begraving van urnen op het urnenveld

De retributies vind je hier.

CONTACT

Dienst Burgerzaken

Tel.: +32 3 410 16 20
Email: burgerzaken@zandhoven.be
Liersebaan 12
2240 Zandhoven